Thei Noukens: Vriendelijkheid is winstgevend!

Vriendelijkheid heeft bijzonder positieve effecten. Het kost niets en is zowel menselijk als zakelijk ‘winstgevend’. Hoe mooi de etalage, hoe lekker het eten, ook al is de kwaliteit iets minder dan bij de concurrentie, men blijft vaak klant in de zaak waar men het vriendelijkst bejegend wordt. “Laat vriendelijkheid het hart van het zelfstandig ondernemerschap zijn”, aldus Thei Noukens die in het verleden meer dan 40 jaar werkzaam was bij UNIZO, de organisatie van zelfstandige ondernemers.

Klantonvriendelijk gedrag daarentegen blijkt de grootste ergernis tijdens het winkelen. Op tafelmanieren.nl staat het op de eerste plaats. De voornaamste reden waarom klanten na een eerste bezoek nooit meer terugkomen is wel degelijk omdat ze er onvriendelijk bejegend werden. “En het is misschien geen ramp om een klant te verliezen. Het is echter zesmaal moeilijker om een klant terug te winnen dan er een nieuwe aan te trekken”, aldus Thei.

Thei Noukens heeft een boekje geschreven over de noodzaak van vriendelijkheid in de wereld van het zelfstandig ondernemerschap. De auteur wil dan ook dat iedereen die de kost verdient als zelfstandig ondernemer ervan overtuigen dat vriendelijkheid zowel menselijk als zakelijk er echt wel toe doet.

Aan de hand van getuigenissen reikt hij hiervoor handvaten aan. Het boek focust op de relatie met de klanten, maar ook hoe vriendelijk te blijven in periodes van rouwen, als samenwerkende partners, etc…

Vriendelijkheid tegenover medewerkers, leveranciers en concullega’s is immers van even groot belang voor een succesvol en gelukkig makend ondernemerschap.